2011. április 12., kedd

Medvehagyma

 Újra eljött, mint minden évben:


Egyidőben az erdő fáinak leveleivel kibújik a talajon a medvehagyma levele is. Egész erdőket borít be szőnyegként. Illata kellemes - azoknak akik szeretik az enyhe fokhagymaillatot, bár autóból felkavaró lehet - tessék inkább gyalog járni sétálgatni úgy nagyszerű!
Igazán erős illata majd virágzáskor lesz amikor fehér virágszőnyeg fogja borítani a Mecsek erdeit. (amint elérkezünk ehhez a szakaszhoz teszek fel róla képet)
Addig is fogadjuk el amit a természet nyújt nekünk, nemcsak látványban, örömben, pihentető környezetben, hanem ételben is.
(Nagy Bandó András: Orfűi medvehagyma könyvében még sok-sok érdekesség található erről és általában a medvehagymáról is.)

Aki csak teheti menjen, szedjen és egye nyersen a medvehagyma levelét!
Sőt, én a bimbóját is nagyon szeretem, sokkal erőteljesebb ízű mint a levél. 
A legtöbb vitamint, ásványi anyagot, nyomelemet most tartalmazza, így természetes formájában.
Salátának, zsíros kenyér mellé, vagy bármely más módon ahogyan a hagymát, újhagymát is esszük bátran fogyasszuk ezt is.
Ha főzni szertnénk akkor, lehet úgy mint a spenótot, vagy krémlevesként is nagyon finom. Van aki a medvehagymás pogácsára esküszik - ízlése válogatja.

Érdemes télire most elraktározni belőle.

Aki szereti próbálkozhat a szárításával is, nagyon sok vizet tartalmaz, vékonyak a levelei úgyhogy a szárítás nem egyszerű (azért megoldható) és én speciel nem szeretem azt az illatot ami száradás után jellemző a medvehagymára. Egyáltalán nem hasonlít a friss medvehagyma illatára, de már emlegettem az egyéni ízlést - biztos van aki így szereti.

Szóval én (sajnos) a több energiát igénylő mélyhűtést részesítem előnyben, így télen lesz alapanyagom medvehagyma leveshez, esetleg főzelékhez, illetve teszek el kis adagokat is más ételek ízesítéséhez. (pl. zöldbab, krumplileves, gulyás stb. bármi amihez különben hagymát, fokhagymát használnánk).

Tehát nézzük hogyan is készül a télire eltett medvehagyma:
Miután megszedtünk egy nagy kosár medvehagymát, jól meg kell mosni, többször váltott hideg vízben.

Aztán jól megnézzük egy lámpa előtt az összes levelet!
Nos ez miért is kell?
Ez valami olyasmi mint az ehető gomba és mérgező gomba ügy.
A medvehagyma levele nagyon hasonlít a gyöngyvirág levelére.

Összetévesztési esélyünk majdnem nulla (csak majdnem...) - gyöngyvirág vadon igen kevés van, de megtalálható a medvehagyma élőhelyén is.
A gyöngyvirág sokkal később bújik mint a medvehagyma, ezért mikor a medvehagyma levele már szép fejlett, a gyöngyvirág csak akkor hozza az első kis levelét.
Szagról rögtön meg lehet állapítani, hogy melyik melyik, hiszen a medvehagyma erősen fokhagyma szagú!
Viszont egy kosárnyi medvehagyma szagolgatása után már mindent hagymaszagúnak érzünk...

Én kidolgoztam egy módszert:
Mivel a mérgező, de nagyon szép gyöngyvirág terem a kertben, szakítottam egy levelet és összehasonlítottam őket. Úgy találtam hogy ha a leveleiket átvilágítom egészen más rajzolatot mutatnak. Egy olvasólámpát a konyhapultra teszek és a leveleket nagyon gyorsan átnézem, egyenként a fény elé téve. (Ha már tudjuk mit kell látnunk, olyan gyakorlatra tehetünk szert, mint a pénztárosok, akik egy pillantást vetnek csupán az UV fény alá tett pénzre, hogy nem hamis-e...)

gyöngyvirág jól átvilágítható, keskeny, sűrű, keresztirány nélküli erek láthatók rajta .

A medvehagyma szélesebb erezetű, nehezebben átvilágítható, keresztirányú erek is láthatók rajta.


 És együtt:
S ha befejeztük az azonosítást...  Kezdhetünk főzni:

 Egy nagy lábosban, kevés vízen felteszem főni, párolódni (fedő alatt!):


A végére így néz ki: Ez kb. 15 perc, néha kevergetve.


Ha kicsit kihűlt összeturmixolom:


 Majd kis műanyagedényekbe töltöm:


Végül feliratozom és irány a mélyhűtő:



Jó étvágyat!

5 megjegyzés:

  1. Kedves ngy!

    Végre valaki, aki tud és le is ír egy módszert, hogyan lehet a medvehagyma levelet a gyöngyvirág levelétől megkülönböztetni. Mindenhol csak azt írjak, hogy milyen nehéz a kettőt megkülönböztetni, szerintem csak azért, hogy a pánikot keltsék hogy inkább ne szedjenek az emberek medvehagymát. Én a piacon vettem, de nyilván mivel a tévedésbe az ember bele is hallhat, mielőtt megettem volna, próbáltam utánakeresni, hogy lehet meggyőződni, hogy amit vettem tényleg medvehagyma. És nagy nehezen végül sikerült megtalálni ezt az oldalt. Nagyon köszönöm, hogy megosztotta ezt a tudását. Tényleg jól meg lehet így különböztetni. Pont kapott feleségem gyöngyvirágot, és a két levelet összehasonlítva nagyon jól látszik az erezet különbsége.
    Minden jót kívánok.

    Gábor

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy segíthettem :)
      Jó étvágyat a medvehagymához!

      Györgyi

      Törlés
  2. Teljesen felesleges ez a lámpázás, hiszen lámpa nélkül is egyértelműen látható, hogy a medvehagyma levelének fonákja teljesen fénytelen, mattszínű a gyöngyvirágé viszont fényes. Én nem is értem hogy lehet összekeverni a kettőt

    VálaszTörlés
  3. Kedves ismeretlen!

    Ön lehet nagy botanikus, de nekünk nagy segítség volt ez az írás. Mivel így megbizonyosodhattunk arról, hogy amit szedtünk az medvehagyma és nem gyöngyvirág!

    VálaszTörlés